כרונולוגיה חדשה – "ארץ וטבע"

כפי שפורסם במדור "קוראים כותבים",  "ארץ וטבע", חוברת 73, מאי-יוני 2001

בתגובה לשני מאמריו של ידין רומן – "למלך אין כתר" (חוברת 70) בו הביא ידין רומן ממסקנותיו של ישראל פינקלשטין, ו"למלך יש כתר" (חוברת 71), בו הביא מתגובתו של עמיחי מזר על תארוך תקופות מסוימות המתוארות במקרא.

אני רוצה להביא לידיעתכם שלאחרונה הוצאתי בעברית את ספרֵי אבי, עמנואל וליקובסקי -(Ages in Chaosתקופות בתוהו – שחזור ההיסטוריה העתיקה – ישראל ומצרים)והמשך הסדרה: ההיתה תקופת חושך ביוון?

השחזור של וליקובסקי עונה על טענות הארכיאולוגים מכיוון אחר לגמרי, והרבה יותר כולל, מכפי שעושים עמיחי מזר ואריה בורנשטין ב"ארץ וטבע" האחרון. ספריו של וליקובסקי מביאים פרדיגמה חדשה, לפיה הכרונולוגיה המצרית, שעליה מבססים את כל מערך השכבות הארכיאולוגיות במזרח התיכון, מוטעית מיסודה.

 

בספר תקופות בתוהו – ישראל ומצרים (תשנ"ז) מתגלים זיהויים מעניינים ומרגשים כגון, תבליטים מצריים המתארים את מסעה של מלכת שבא אל המלך שלמה, תבליט מצרי של כלי המקדש שבזז שישק, ועוד תגליות הנובעות מן השחזור המוצע, המורות על הצורך לקצר את הכרונולוגיה המצרית בכחמש מאות שנה.

במהדורה העברית נוסף גם פרק בו הביא וליקובסקי ראיות ארכיאולוגיות שהגיעו – מיריחו, חצור, נימרוד ועוד – לאחר שהספר יצא לאור לראשונה בארצות הברית, המאוששות את לוח הזמנים המובא בספר.

על ספר זה כתב לוליקובסקי פרופ' אֶטְיֶן דריוטון, מי שהיה מנהל שרותי העתיקות במצרים: "קיבלתי את ספרך הבוקר וכבר כמעט שגמרתי לקרוא את כולו, עד כדי כך הוא מקסים ומרגש… אתה ממוטט רבות מהנחותינו ההיסטוריות שחשבנו למבוססות. אבל אתה עושה זאת ללא כל דעות קדומות ובתיעוד מלא.."

[פרופ' פפיפר (Robert H. Pfeiffer), מי שהיה היסטוריון באוניברסיטת הארווארד, כתב על כריכת הספר:

ד"ר וליקובסקי מגלה בקיאות עצומה וחריפות יוצאת דופן. הוא כותב היטב ומתעד את כל קביעותיו במקורות… מסקנותיו, שלא נשמעו כמותן מדהימות, מהפכניות… אם ד"ר וליקובסקי צודק, ספר זה הוא התרומה הגדולה ביותר לחקר ההיסטוריה העתיקה שנכתבה אי-פעם."]

 

בספר ההיתה תקופת חושך ביוון? מגיע המשך השחזור לפתרון מפתיע בפשטותו ביחס לתעלומת חמש מאות "שנות החשכה" החסרות כביכול ברצף התרבותי של יוון, ופותר את "הבעיה ההומרית" ואת הוויכוחים בין הארכיאולוגים שהתעוררו כמעט בכל אתר חפירות ביוון.

בפרק גדול, "אסטרונומיה וכרונולוגיה", המובא בספר, חושף וליקובסקי את הטעויות שעליהן מושתתת הכרונולוגיה המצרית

כמו כן מובא בו גם פרק חשוב בנושא "תיארוך בעזרת פחמן רדיואקטיבי".

 

לספר זה הוסיף חתן פרס ישראל, פרופסור דוד פלוסר ז"ל, הקדמה, בה כתב:

"האם לא הוּלכנו שולל אחרי כרונולוגיה מצרית כוזבת… האם היתה ההיסטוריה של מצרים הרבה יותר קצרה במציאות מאשר סוברים היום? אם ניתן היה להראות זאת אזי היתה בעיית תקופת החושך ביוון נעלמת. רק מומחים ללא דעה קדומה יכולים לדחות או לקבל את פתרונותיו של וליקובסקי… זכותו של הספר שהוא מביא פתרון לבעיה אמיתית. היהיו מספיק מומחים טובים המוכנים להתמודד עם הפתרון המוצע?"

בארצות הברית, בקנדה ובאנגליה עוסקים במחקריו של וליקובסקי מספר כתבי-עת. אולם בארץ עוד לא נמצא מומחה המוכן "להתמודד עם הפתרון המוצע".

מאחר שהמערך הארכיאולוגי בכל המזרח התיכון מתבסס על הכרונולוגיה המצרית, תיקון הכרונולוגיה המצרית שמציע וליקובסקי פותר את הסתירות שמוצאים הארכיאולוגים בארץ עם התיעוד התנ"כי.

הגיע זמן להתמודד עם שחזורו של וליקובסקי, במקום להתעלם ממנו כפי שעושים הארכיאולוגים בארץ.

 

שולמית וליקובסקי כוגן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מאמרים נוספים

ציר הזמן

ציוני דרך בעבודה המדעית ותולדות חייו של עמנואל וליקובסקי

ציר הזמן

כתביו

חלק מהספרים בטקסט מלא, קטעים ומבואות, מאמרים שלו ועל שיטתו

כתביו