"אי שקט שרר בין האיים"

"גויי הים – פלישתים או פרסים" – הכרך האחרון בסדרת תקופות בתוהו – הוצאת רמ – תשס"ד

סקירה בעיתון "מקור ראשון" מאת: חנן אלפר

זהו סיומו של סיפור. סיפור שגבוריו הם עמים, אמפריות, שליטים וכהני דת.  זהו סיומה של סאגה שייכת – לא שייכת. נוגעת,  ואינה נוגעת בנו. זהו סיפורו של רעמסס השלישי. של גויי הים שנלחמו בו. של הסטוריה רחוקה רחוקה וקרובה קרובה. זהו חלקה האחרון של סדרת "תקופות בתוהו" – פרויייקט העל של פרו' עימנואל ויליקובסקי.

 

סדרת "תקופות בתוהו" כוללת ארבעה ספרים הסוקרים תקופה של כ 1200 שנה בתולדות העולם העתיק. מאז קץ הממלכה התיכונה במצרים – החופף ל"יציאת מצרים" המקראית על פי השחזור המחודש ועד לכבושי אלכסנדר מוקדון.  הסדרה כולה מהווה את הנדבך ההיסטוגרפי והאנתרופולוגי להוכחת ה'תאוריה חובקת כל' אותה בנה ויליקובסקי אשרהשלכותיה המהפכניות במימד הגיאולוגי והאסטרונומי הסעירו ומסעיורת עדיין את העולם המדעי.

 

(במאמר מוסגר: יש משהו "יהודי" בנכונות ל'בחינה מחדש' של התאוריות המוסכמות, ל"עולם ישן עד היסוד נחריבה – עולם חדש על חורבותיו נקים"  . באי ההיסוס ל"בחינה מחדש" של תאוריות מדעיות מקובלות ולאי המורא מפני תגובתו 'המרובעת' של הממסד המדעי שאכן נעמד על רגליו אל מול המהפכן  החצוף.)

כחידה בלשית

לעומת "תקופות בתוהו" העוסק ישירות בתולדות עם ישראל, המאושש את התיעוד התנכ"י מאז יציאת מצרים ועד לימי הנביאים  הרי שבכרך זה העוסק בכמאתים השנים האחרונות של התקופה המשוחזרת,  תקופת שלטון פרס על מצרים. כיבושה ע"י אלכסנדר ועד לראשוני מלכי בית תלמי. כמעט ואין השקה בין ההסטוגרפיה של מצרים לזו הארץ- ישראלית. בתקופה זו כבר גלה העם מארצו. הארץ שממה. ואיבדה את מעמדה המוביל. "מלכות יהודה / ישראל" חדלה מן המשחק על במת הפוליטיקה הבינלאומית…

אף על פי כן, הקסם הוליקובסקאי עובד. הספר נקרא כספר מתח.  מי היה רעמסס השלישי? האם לחם הוא בפלישתים, כמקובל, או אולי בפרסים? מי היו "גוי הים" שפלשו לממלכתו? איזה "אי שקט שרר בין האיים"? היכן נמצאת "ארץ אתיקה"? כיצד יכול היה פסוזנס – בן המאה ה11 לפנה"ס לבנות מעל ליסודות שהונחו במאה הרביעית לפנה"ס? מתי פעלה חברת הספנות "ברכת אל"?  שלב אחר שלב נבנית החידה הבלשית המתפתחת בהדרגה. חידה המצפה למומחה "בסיסי דר' ווטסון, הלא תדע את שיטותי"… ויליקובסקי משנה עיתים, מחליף את הזמנים ומסדר מחדש את נדבכי ההסטוריה העולמית הקדומה.

 

הקורא מתלווה להרודוטוס במסעו במצרים שירדה מגדולתה "השפלה בממלכות" כלשון נביאי ישראל. ששריה הפכו למקבצי נדבות תחת שלטון פרסי אכזרי. עוקב אחר תלאותיו של כהן הדת המצרי "סא-אמון" בדרכו לקנות ארזים למקדש אלהיו. מסע ממנו כמעט ולא שב. לאלכסנדר הגדול העומד לפני האורקל של אמון בנוה המדבר.

 

וליקובסקי אינו "אובייקטיבי" ואינו פוסח על  ההשוואה בין  עזרא הסופר ש"הצליח לעצב את הדת היהודית לתבניות שהיו בלתי שבירות במהלך התקופה הפרסית, היוונית, הרומאית ובמשך תשע עשרה מאות שנות גלות" לבין בני זמנו, כהני הדת המצריים המתועדים כעוסקים ב'השלמת הכנסה' "על ידי פריצת קברים קדומים בחפשם בין תכריכי חנוטי אבותיהם אחר דבר ערך כלשהו". ב"תחום האפשר אך הבלתי מוכח" הוא  מאפשר את פגישתם של עזרא ואפלטון. "היתכן שהחוב שחבה המחשבה היוונית על בורא יחיד ובלתי נראה בימיו של אפלטון הגיע מעזרא" – מותיר וליקובסקי 'שאלה פתוחה'…

 

על ההוצאה לאור בעברית

טוב עשתה המהדירה בהוספת הנספח "אסטרונומיה וכרונולוגיה – מקור הטעויות באסטרונומיה המצרית" בסיום הספר. למרות שנספח זה התפרסם כבר ב"ההיתה תקופת חשך ביוון" -חלקה השני של סדרת "תקופות בתוהו" ואף ראה אור כחוברת , הרי שנחיצותו להבנת "התיארוך מחדש" חשובה.

כמה מילים על ההוצאה. ספרי וליקובסקי החלו לראות אור בארה"ב בשנת 1952. עזריאל קרליבך, עורכו המיתולוגי של "מעריב" ש"נלכד" כפי הגדרתו בקסמה של התאוריה הוליקובסאית, ואף עמד עמו בקשרי מכתבים התייחס בשבאותן שנים לאי תרגומו של הספר לעברית. "הוא היה אז בטוח"- מספר  קרליבך על וליקובסקי. – " כי ספר יהודי אשר עורר סערה כ ז א ת  בעולם הגויי האמריקני, ודאי יתורגם כולו לעברית ויופיע במהרה… "הוא עדיין אינו מכיר את טעמו של עם הספר" – מסביר קרליבך: "אילו היה הוא הנסיכה נארימן המפרסמת את זכרונות חדר השינה שלה עם צילומים – היה מוצא מו"ל בקלות…"

הלא יאמן קרה. לאחר עשרות שנים החלו ספריו של וליקובסקי להתתרגם לעברית. מפעל אדירים של אשה אחת. בתו של עמנואל ויליקובסקי. שהרימה את הכפפה ובשנים האחרונות מריקה לעברית את כתבי אביה (חלקם אף רואים אור לראשונה) כה לחי.

 

חנן אלפר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מאמרים נוספים

סיכום חצי הדרך

מתוך תקופות בתוהו – ישראל ומצרים –   בפתח הספר הצבתי בפני הקורא את הבעיה הבלתי פתורה של חוסר התיאום בין קורות עם ישראל לבין קורות מצרים מבין

קרא עוד »

ציר הזמן

ציוני דרך בעבודה המדעית ותולדות חייו של עמנואל וליקובסקי

ציר הזמן

כתביו

חלק מהספרים בטקסט מלא, קטעים ומבואות, מאמרים שלו ועל שיטתו

כתביו